بوستر پمپ یعنی چه؟
نوشته شده توسط : محمد سلحشوری

بوستر پمپ مجموعه ‌ای از یک تا چند پمپ است که به شکل موازی در کنار هم کار می‌کنند.

 هدف این پمپ آن است که بتواند سطح دبی آب ساختمان را در رنجی استاندارد و ثابت نگه دارد. به بیان دیگر در برخی ساختمان‌ها که فشار آب دارای نوسان است از بوستر پمپ‌ها کمک می‌گیرند تا این مشکل را حل کنند.

در ادامه بیشتر درباره بوستر پمپ خواهیم گفت.

بوستر پمپ چیست؟

بوستر پمپ وسیله ای است که فشار و جریان کم آب را افزایش می‌دهد. به بیان ساده تر یک بوستر پمپ به افزایش فشار و حجم آبی که از شیر آب یا سر دوش ساختمان‌ها جاری می‌شود کمک می‌کند.

زندگی با فشار کم آب آزاردهنده است. فشار کم آب می‌تواند کارهای ساده‌ای مانند حمام کردن یا حتی مسواک زدن دندان‌ها را بسیار سخت کند. بوستر پمپ یک راه‌ حل عالی برای حل این مشکل است.

بوستر پمپ‌‌ها هنگامی که میزان مصرف آب خیلی زیاد شود از همه‌ی ظرفیت پمپ‌های تحت نظر کمک می‌گیرند. این فرایند همان دلیل اصلی استفاده از بوستر پمپ‌ها در ساختمان‌های بزرگ مسکونی و یا شبکه‌های آبرسانی بزرگ است. کنار هم قرار گرفتن پمپ‌ها در بوستر پمپ، ‌ باعث افزایش قدرت و بهره وری شده و سرعت انتقال آب را سریع‌تر می‌کند.

این نوع پمپ‌‌ دارای کاربردهای مختلفی است که هر کدام تکنولوژی خاص خودشان را دارند. بر اساس نیاز ساختمان، یک بوستر پمپ مناسب نصب می‌شود.

مزایا بوستر پمپ

  • محدوده وسیعی را از جهت تنوع مصرف می‌تواند پوشش دهد.
  • می‌توان اجزا بوستر پمپ را به سهولت حمل و در مکان مناسب نصب کرد.
  • کارکرد همیشگی بوستر پمپ را می‌توان با گذاشتن یک پمپ رزرو نیز تضمین کرد. به این معنا که هنگام خرابی، یک پمپ رزرو وارد مدار می‌شود تا وقفه ای در کارکرد سیستم ایجاد نگردد.
  • قابلیت سرویس شدن حین کار را دارد.
  • وقتی نوسان های مصرف کننده بسیار زیاد است به جای استفاده از یک پمپ بزرگ از چند پمپ کوچک که همان بوستر پمپ‌ها هستند، استفاده خواهد شد. این کار باعث می‌شود تا بتوان بسته به نیاز تعدادی از آنها را به کار وا داشت و از کار کردن بیهوده بقیه پمپ‌ها جلوگیری نمود. این فرایند استهلاک و مصرف انرژی را به حداقل می‌رساند.

چگونگی کار بوستر پمپ و اجزای آن

بوستر پمپ فشار آب را افزایش می‌دهد و در بسیاری از موارد سرعت جریان را نیز زیادتر می‌کند. یک بوستر پمپ درست مانند یک فن کار می‌کند. یک فن دارای پره‌هایی است که برای گردش هوا به اطراف می‌چرخند و یک بوستر پمپ نیز دارای پروانه یا ایمپلر است که جریان و فشار آب را افزایش می‌دهد. پروانه یا ایمپلر، روتور یا قطعه‌ای است که در‌ پمپ‌ها برای افرایش فشار به کار می‌رود.

 اجزای بوستر پمپ

اجزای اصلی اکثر بوستر پمپ‌ها موارد زیر است:

  • موتور
  • پروانه‌ها یا ایمپلرها
  • مسیر ورودی و خروجی آن
  • دستگاه سنجش فشار یا جریان

 

بوستر پمپ‌ها پروانه‌ای دارند که آب را حرکت می‌دهند. موتور بوستر پمپ، باعث چرخش پروانه‌ها می‌شود. فرق انواع بوستر پمپ‌ها در نحوه ورود و خروج آب از آنها است.

آیا شیوه کار یک بوستر پمپ، به گونه ای است که بتواند فشار و سرعت جریان را همزمان افزایش دهد؟

بوستر پمپ، فشار آب را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود آب با سرعت بیشتری در لوله‌‌ها جریان یابد. اما در آن یک منحنی وجود دارد که با افزایش فشار مورد نیاز، سرعت جریان به وسیله آن منحنی، کاهش می‌یابد.

 به بیان ساده تر فکر کنید که انگشت شست خود را روی یک شلنگ قرار دادید. در این هنگام، آب با فشار بیشتری خارج می‌شود اما سرعت جریان به دلیل شست شما کمتر خواهد شد. یک بوستر پمپ به همین روش کار می‌کند. در‌ حالت کلی میزان فشار آب با سرعت آن در یک بوستر پمپ رابطه عکس دارد.

انواع بوستر پمپ

بسته به نیاز، انواع بوستر پمپ وجود دارد. بوستر پمپ‌ دور متغیر ‌و دور ثابت از انواع بوستر پمپ هستند.

بوستر پمپ دور متغیر

بوستر پمپ دور متغیر یک پمپ برای آبرسانی در ساختمان‌های مسکونی است. در محیط‌هایی که نمی‌توان مدیریت جامعی برای سطح دبی آب در نظر گرفت، این نوع کارآمد تر خواهد بود. به بیان ساده تر فرض کنید که در یک ساختمان مسکونی بالای ۵۰ واحد می‌خواهید سطح فشار آب را در سطح استاندارد و ثابتی نگه دارید. آیا می‌توانید برای این کار یک الگوی کاملاً دقیق از سطح دبی مورد نیاز ساختمان در نظر بگیرید؟ بوستر پمپ دور متغیر با این هدف که می‌تواند بسته به نیاز هر واحد ساختمانی، تعدادی از پمپ‌ها را در سیستم وارد و یا خارج کند، طراحی شده است. به بیان دیگر هدف اصلی آن، تقویت و یکنواخت کردن فشار آب است.

 

بوستر پمپ دور ثابت

از بوستر پمپ دور ثابت می‌توان در شرایطی که از قبل سطح دبی آب تعیین شده است، استفاده کرد. در آبیاری‌های قطره‌ای، آتش نشانی‌ها، فرودگاه‌ها، بیمارستان‌ها، کارخانجات و...  تقریباً سطح دبی آب از قبل تعیین و تنظیم شده است. در این حالت هدف فقط تغییر سطح فشار است و نیاز به سیستم دبی متغیر نیست.

در بوستر پمپ دور ثابت از پرشر سوئیچ‌هایی استفاده می‌شود. این پرشر سوئیچ ها دائماً در سیستم، سطح فشار را اندازه‌گیری کرده و در صورت افت یا افزایش سطح فشار، تعدادی از پمپ‌ها را وارد یا خارج می‌کنند.

در آخر

بوستر پمپ‌ یعنی پمپی که برای افزایش فشار و سرعت جریان آب در لوله‌ها مطابق با نیاز و استاندار‌های لازم استفاده شود.

همچنین به یاد داشته باشید که قبل از نصب بوستر پمپ، فشار کم به خاطر عوامل دیگری مانند گرفتگی یا کوچک بودن لوله‌ها نیست.

https://saednews.com/fa/post/bostr-pmp-chist





:: برچسب‌ها: پمپ ,
:: بازدید از این مطلب : 189
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 28 خرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: